Kutatás a magánegészségügyi költésekről 1.

Évente több mint 25 ezer forintot költünk gyógyszerre fejenként

Egy magyar háztartás egészségüggyel és egészséggel összefüggő kiadásai meghaladják az évi 180 ezer forintot, aminek harmada gyógyszerkiadás – derül ki a Szinapszis Piackutató és Tanácsadó által készített kutatásból.

Valamivel több, mint 4 millió háztartással számolva éves szinten közel 540 milliárd forintot költenek a magyar háztartások egészségügyre.

Hogyan oszlanak meg a kiadások?

·         A kifejezetten egészségügyre – kezelésre, gyógyszerre, különböző készítményekre – fordított összegek 45%-át teszik ki a gyógyszerekre költött forintok.

·         Magán orvosi vizsgálatokra és kezelésekre minden 10. forintjukat fordítják a magyar háztartások az ilyen jellegű kiadásaikból (megközelítőleg ennyit költenek hálapénz kifizetésére is).

·         Gyógyászati segédeszköz megvásárlására a kiadások megközelítőleg 20%-át fordították, de hasonló mértékű az étrendkiegészítőkre és homeopátiás, gyógynövény tartalmú készítményekre fordított költségek aránya is.

dia1.jpg

Amire a legtöbbet fordítanak: a gyógyszerek 

A legtöbb pénzt egy évben a gyógyszerekre (43 ezer forintot receptköteles, 16 forintot recept nélkül kapható készítményekre) költik. Ennek az összegnek mindössze harmadát áldozzák gyógyászati segédeszközre, homeopátiás és gyógynövény készítményekre, valamint étrend-kiegészítőkre.

Egy főre lefordítva ez évente 25 ezer forint elköltését jelenti csak gyógyszerekre, amiből 18 ezer forint jut a receptköteles, és 7 ezer a recept nélkül is kiváltható készítményekre.

A kezelés mellett az egészségmegőrzés is kiemelt helyen szerepel

A gyógyszerek után a második legnagyobb összeget az egészségmegőrzésre fordítják a magyar emberek – gyógyfürdőkben, gyógyüdülések alkalmával 13 ezer Ft-ot költ el egy átlagos háztartás egy év alatt. Hasonló összeget áldoznak magán orvosi szolgáltatások megvásárlására, a gyógykozmetikumok és az alternatív gyógyászati kezelések pedig csak minimális összeggel terhelik meg a családok pénztárcáját.

dia2.jpg

 

Módszertan: A kutatást a Szinapszis Kft. készítette, 387 fő megkérdezésével. Az online kutatás reprezentálja a 18 évnél idősebb magyarországi lakosokat korra, nemre, régióra és településtípusra.