Egészségről Tényszerűen Adatokkal

2017.jún.12.
Írta: Egészség Adatok komment

Túl sok vagy túl kevés az elérhető információ az egészséges életmóddal kapcsolatban?

Az interneten böngészve rengeteg információt találhatunk manapság az egészséges életmódról, egészségről, betegségekről, kockázati tényezőkről, mozgásról, táplálkozásról és még sorolhatnánk, de számtalan újság, cikk, ismeretterjesztő kiadvány, szórólap, reklám is foglalkozik ezzel a témával. Mégis egy nemrég megjelent kutatás eredményei arról árulkodnak hogy "A túl sok információ és az alapismeretek hiánya egyszerre van jelen életmódunkban".

Tovább

Megrohanták a magánkórházakat - De miért?

Az idő elérkezett - jelentette ki Lantos Gabriella, a Róbert Károly Magánkórház operatív igazgatója az egészségügy finanszírozásának újragondolása kapcsán a kedden ismertetett reprezentatív kutatás eredményeinek ismertetésén. A magánkórház a Szinapszis Kft-t bízta meg, hogy feltérképezze, mi a járulékfizetők véleménye a hazai egészségügyi ellátórendszerről. A kutatásból kiderült: a páciensek elégedetlenek, többségük jár magánorvoshoz és tisztában vannak azzal, hogy többet kell fizetni a magánszolgáltatásokért. Arra azonban nincs egyértelmű válasz, hogy a jelenlegi finanszírozási rendszert hogyan kellene átalakítani. 

Kik veszik igénybe a magánszolgáltatásokat?


A kutatás eredményeit bemutató sajtótájékoztatót Lantos Gabriella azzal indította, hogy két évvel ezelőtt megváltozott a páciensek összetétele és kezdett az a benyomása lenni, hogy a kórház nem ismeri az ügyfeleit. Évről évre 20%-kal nő a betegek száma a magánegészségügyi szolgáltatást nyújtó intézményben és ez a páciensek összetételében is változást hozott elmondása szerint.

Kevésbé tehetős emberek kezdtek el hozzánk járni, középosztálybeliek. Ez kezdetben benyomás volt, ezért készíttettünk egy kutatást - magyarázta a felmérés kiváltó okát Lantos Gabriella.

A kutatás a 25-60 éves korosztályt vizsgálta, Budapest és Pest megyében, erre a csoportra reprezentatív ez a kutatás. Ők azok, akik aktívak a munkaerőpiacon. A megkérdezettek 84%-a tekinthető járulékfizetőnek. A magánkórház operatív igazgatója őket úgy mutatta be, hogy ezek az ügyfelek befizetik a közös kasszába a járulékot, majd nem veszik igénybe az állami szolgáltatást, majd eljönnek egy magánszolgáltatóhoz és újra kifizetik a szolgáltatás t.

Első körben azt vizsgálták, hogy kik is ezek a járulékfizetők. A kutatásból kiderült, hogy nagyon elégedetlenek a jelenlegi állami rendszerrel. 91%-uk mondta azt, hogy a járulék összegét nem érdemes befizetni ezért a színvonalért. Ha csak azokat tekintjük, akik már vettek igénybe magánszolgáltatást, akkor már csak 5% volt elégedett az állami szolgáltatás színvonalával.

 

Tovább

Javítható lenne a daganatos betegek kezelésének eredményessége?

A Szinapszis Kft. friss kutatása annak járt utána, hogy mely pontokon lenne javítható az egészségügyi ellátás annak érdekében, hogy minél több beteg kezelése legyen sikeres.

Daganatos megbetegedések esetén a kiszámíthatatlan, elhúzódó betegút, a kivizsgálások és diagnosztikai eljárások időigénye miatt gyakran nem sikerül időben megkezdeni a megfelelő onkológiai terápiát. A Szinapszis Kft. friss kutatása annak járt utána, hogy mely pontokon lenne javítható az egészségügyi ellátás annak érdekében, hogy minél több beteg kezelése legyen sikeres. Nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy ha a kezelés időben megkezdődik, akkor ma már a rák bizonyos típusai teljesen gyógyíthatók és sok típusa kezelhető, ám ennek elengedhetetlen feltétele, hogy minél előbb felismerjék a betegséget. Az egészségügyi alapellátásban elsőként a beteg rendszerint a háziorvost keresi fel, ha valamilyen panasza van.

Tovább

Problémás a tudásunk az egészségünkkel kapcsolatosan – felmérés készült az egészségértésről Magyarországon

Egy nemrégiben elkészült hazai kutatás alapján van még mit tennünk az egészséggel kapcsolatos tudásunk fejlesztése érdekében, hiszen minden második magyar embernek problémás az egészségértése. Magyarországon a megkérdezettek az összes mutató esetében rendkívül alacsony arányban értek el kiváló szintet, míg a nem megfelelő pontszámot elérők aránya nemzetközi összehasonlításban az egyik legmagasabb. Magyarországon a krónikus betegségekben szenvedők átlagos pontszáma szignifikánsan elmaradt a társadalom egészétől. Ez azt jelenti, hogy pont azok vannak a legkiszolgáltatottabb helyzetben, akik számára létszükséglet lenne az egészségügyi információk megértése és azok felhasználása.

Tovább

5+1 érv miért megállíthatatlan a magán egészségügy

“Bimbózik? Robban!” – írta egy évvel ezelőtt a Forbes az akkor elérhető 2014-es adatokra alapozva a magán egészségügyi szolgáltatók térnyeréséről. A Szinapszis Piackutató legfrissebb felmérése szerint 2014 és 2016 között is jelentősen bővült a piac, és sokat romlott az állami egészségügy megítélése. A budapestiek körében végzett kutatásból öt (plusz egy) ábrán mutatják be a leglényegesebb tendenciákat.

1. Az orvosok sem érzik, hogy a betegek biztonságban volnának

Kezdjük mindjárt a legmegdöbbentőbb adattal: az orvosoknak csupán a 21 százaléka (4+17) gondolta úgy, hogy a legutóbbi kórházi, klinikai ellátás során teljes biztonságban voltak a betegeik. Nem azért, mert ők maguk ne tettek volna meg mindent a betegek biztonságáért, csak olyan állapotokat látnak maguk körül az állami egészségügyben, hogy sok esetben ezt nem érzik garantáltnak.

Ugyanerre a kérdésre a laikus betegek pozitívabb választ adtak, körükben sokkal magasabb azok aránya (55%), akik teljes biztonságban érezték magukat az állami egészségügyi ellátásuk során.

Tovább

A páciensek és az ágazat érdekében összefognak a magán egészségügyi szereplők

A hazai magán egészségügyi szektor 12 meghatározó szolgáltatója összefogott, és április 25-én közös sajtótájékoztató keretében hivatalosan is bejelentette a Primus Magán Egészségügyi Szolgáltatók Egyesületének megalapítását. Az Egyesület legfontosabb célja az, hogy képviselje a magán egészségügyi szolgáltatásokat igénybe vevő páciensek érdekeit. Ezért a közeljövőben egy védjegyet hoz létre, amely informálja a betegeket arról, hogy egy magán egészségügyi szolgáltató mennyire felel meg a betegbiztonsági követelményeknek, és mennyire működik etikusan. Az átlátható működés elősegítésére a Primus Egyesület azt javasolja a Kormánynak, hogy az online pénztárgép használatát terjessze ki a magán egészségügyi szolgáltatókra is.

Budapest, 2017. április 25. - A magyar magán egészségügyi szolgáltatókat tömörítő szakmai egyesületet az ágazat vezető tagjai közül tizenkettő alapította, név szerint: az Affidea Diagnosztika, a Budai Egészségközpont, a Centrum-Lab, a Da Vinci Klinika, a Duna Medical Center, a Doktor24, a Főnix-MED, a Premed Pharma, a Pozitron-Diagnosztika Központ, a Róbert Károly Magánkórház, a Rózsakert Medical Center, a Synlab Hungary, és pártoló tagként a Quercus Consulting Group.

Tovább

Az állami és magán egészségügy megítélése a betegek körében

A Primus Magán Egészségügyi Szolgáltatók Egyesülete infografikát készített annak érdekében, hogy bemutassa a magán és államilag finanszírozott egészségügyi ellátás megítélését a betegek körében. Az állami és magán ágazatokat vizsgáló kutatásokat a Szinapszis Kft. végezte a betegbiztonság, a magán egészségügy és a finanszírozás témakörében.

Tovább

A látogatások egyharmada hordoz szakmailag új információt

A 2014 augusztusában 524 orvos online megkérdezésével készült kutatás eredményei alapján a szakma szempontjából releváns, érdemi újszerű információ átlagosan az orvoslátogatások 34%-ában hangzik el. Az esetek 44%-ában inkább a korábban már átadott üzenet ismétlése történik, míg 22%-ában kizárólag kapcsolatfenntartásra szorítkozik a beszélgetés, valódi termékkel kapcsolatos üzenet nem kerül szóba.

Orvosi szakok szerinti bontás alapján szakmailag releváns üzenettel valamelyest ritkábban találkoznak a kardiológusok (30%) és a pszichiáterek (31%), míg a kapcsolatfenntartó jelleg főként a gasztroenterológiában (29%) és az onkológiában (27%) jellemző.

További érdekesség, hogy az orvosok életkora szerint egyértelműen kirajzolódik: az újszerű információk személyes átadását főként az idősebbek érzékelik (39%), míg a fiatalabb kollegák számára nem feltétlen tartalmaz újszerűséget egy ilyen módon eljuttatott anyag (31%). Ebben vélhetően közrejátszhatnak a szakmai információk egyéb úton – elsősorban interneten – történő beszerzésével kapcsolatos fogyasztói szokások, noha ez talán inkább az online információkeresés jellegében kitapintható generációs különbözőségben, mint a digitális világ irányába való nyitottságban érhető tetten.

 

Mobilalkalmazásban a segítség - Használja elsősegélynyújtáskor!

Fontos lenne, hogy az elsősegélynyújtás természetes és rutinszerű feladat legyen mindenki számára. Ennek érdekében, minden évben ősz elején tartják az Elsősegényújtás Világnapját. Idén szeptember 13-án számos városban lehet elsajátítani a legalapvetőbb segítségnyújtási fogásokat, legyen szó sebkötözésről vagy akár újraélesztésről.

Az életmentő technikák frissen tartása azonban nehezebb feladat. Az említett kutatás szerint, a lakosságnak igen nagy aránya, 80 százaléka vett már részt elsősegélynyújtó tanfolyamon. Ennek ellenére mindössze 18 százalék nyújtana elsősegélyt aktívan egy baleset esetén. A felmérésben résztvevők közel 60 százaléka hívna segítséget, ám más formában nem tudna, vagy nem merne segíteni a bajba jutottakon a mentők megérkezéséig.

Megoldás, ha segítséget nyújtana a bajban

Az Elsősegélynyújtás- Mit kell tennem? elnevezésű mobil alkalmazás megoldást jelenthet azok számára, aki nem mernek segíteni balesetet szenvedett társaiknak. Az OMSZ és WEBBeteg.hu egészségportál által közösen kidolgozott alkalmazás egyszerre segít az elsősegélynyújtási ismeretek elsajátításában, illetve nyújt gyorsan elérhető konkrét tanácsokat bármilyen váratlan helyzetben. A tömör áttekinthető utasításokat informatív ábrák és képek is támogatják, ezzel segítve a mozdulatsorok helyes kivitelezését.

Két évvel ezelőtt, az Elsősegélynyújtás Világnapján bemutatott app sikeressége vitathatatlan. Ez idő alatt az első ingyenesen elérhető magyar nyelvű elsősegély segédletet már közel 80 ezren töltötték le iOS vagy Android platformra, és a letöltők száma folyamatosan növekszik. Mindemellett a több mint heti 700 aktív felhasználó bizonyítja az alkalmazás szükségességét.

Amennyiben úgy érzi az elsősegély tanfolyamon tanult ismeretei támogatásra szorulnak, vagy csak biztosabb a tudása, ha zsebében tudja ezt a segédletet, töltse le az Elsősegély mobilalkalmazást és ne legyen bátortalan használni, ha szükséges. Legyen szó akár arról, hogy a vasárnapi ebédnél félrenyel egy családtagunk, vagy a szívinfarktusra gyanakszunk egy munkatársunknál, vagy éppen erőteljes allergiás rohamunk van, az alkalmazás megmutatja, mi a teendő.

https://itunes.apple.com/hu/app/elsosegely-mit-kell-tennem/id552900421?l=hu

https://play.google.com/store/apps/details?id=hu.h2online.elsosegely

Orvoshoz nem szeretünk járni – de akkor honnan tudjuk, mi a baj?

A felmérés eredményei szerint a megkérdezettek 16%-a soha, 79% csak a tünetek súlyosbodása esetén fordul akut panaszokkal orvoshoz annak ellenére, hogy a konzultációt elhagyók több mint háromnegyede tart az esetleges szövődményektől. A középkorúak (36 és 55 év között) egyötöde soha nem megy el szakemberhez, az idősebbek 84%-a is csak akkor, ha a panaszok fokozódnak.

Miért nem megyünk orvoshoz, ha félünk a következményektől?

A válaszadók 36%-a egyszerűen nem szeret orvoshoz járni, 29% pedig nem akar gyógyszereket szedni. A fiatalok körében a legnagyobb arányban (20%) említett indok, hogy nincs idejük orvoshoz menni, és ez a tényező az életkor emelkedésével fokozatosan csökken, 55 év felett a válaszadók csupán 4%-ára jellemző.

Tovább